تبلیغات
" موفقیت در سینما " - کتاب تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی
 
" موفقیت در سینما "
سینما و سینما و سینما
                                                        
درباره وبلاگ

با سلام و خوش آمد به شما بازدیده کننده گرامی
امیدوارم لحظات خوبی رو در این سایت تجربه کنید
با آرزوی بهترین ها
مدیر وبلاگ : علی اکبر رنجبر
مطالب اخیر
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
داغ کن - کلوب دات کام
تئوری گام به گام



کتاب تئوری های فیلمنامه در سینمایی داستانی اولین کتاب تالیفی در تاریخ سینمای ایران است که بصورت علمی و آکادمیک به مقوله ی آموزش متدودهای فیلمنامه نویسی می پردازد.کتابی جامع و به شدت تاثیر گذار که به خوبی همپای تئوریه های مولف های بزرگ فیلمنامه نویسی همچون سید فیلد و لیندا سیگر و رابرت مک کی،مراحل گوناگون تئوری خود را عنوان می کند.چیزی که بیش از همه در این کتاب کمک کننده است استفاده از مثال هایی شناخته شده فیلم هایی سینمایی از جمله " تلما و لوئیز و سکوت بره ها و زن زیبا و پیانو " به عنوان نمونه هایست که مراحل گوناگون تئوری گام به گام بر اساس آنها تشریح می شود و به درک هرچه بهتر فرایند فیلمنامه نویسی مخاطب کمک می کند.در کنار این موضوع کمک کننده ،بررسی و نقد نظریه های سید فیلد به عنوان شناخته شده ترین فرد در حوزه ی فیلمنامه نویسی و بررسی اشکالات و نواقص نظریه ی او چیزی است که کتاب تئوری های فیلم ناممه شاهپور شهبازی را به اثری متفاوت مبدل می کند.
حال در این مقاله سعی گردیده نگاهی گذار و تیتر وار به گام های این تئوری داشته باشیم و امید است این نوشته ی کوتاه، سرآغاز و انگیزه ای باشد برای عزیزانی که تا به حال این کتاب فوق العاده موثر را مطالعه نکرده اند.
نکته:تمامی مطالبی که در ادامه می آید برگرفته شده از کتاب " تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی نوشته ی شاهپور شهبازی از انتشارات نشر چشمه" است که امید است برای استفاده جامع از مطالب فوق العاه ای این کتاب،دوستان منبع اصلی را خریداری کنند تا بتوانند از مفاهیم فوق العاده ای این کتاب، نهایت استفاده را ببرند.
.....
تئوری گام به گام شاهپور شهبازی در 17 گام جا گانه اما به شدت مرتبط با هم تشکیل گردیده که عبارتند از:

اول:گام زیر سازی
مهمترین هدف:معرفی و پیریزی مهمترین خصلت های ثابت شخصیت.
کمبود قهرمان:قهرمان در شروع فیلم از کمبودی رنج می برد که باید بر آن فائق آید.این کمبود همچنین پاشنه ی آشیل قهرمان هم محسوب می شود.

دوم:گام کاتالیزور
هر داستان خوبی از نظم به طرف هرج و مرج می رود(مثال آشنای انداختن سنگ در حوض آب) و در گام کاتالیزور نظم پوشالی زندگی قهرمان داستان به هم میریزد.مک کی حادثه ی محرک را معادل کاتالیزور می داند و معتقد است که حادثه ی محرک توازن نیروها را در زندگی قهرمان به شدت بر هم می زند.در گام اول لحن و زمان و مکان و ژانر و قهرمان اصلی معرفی می شود و سپس در گام کاتالیزور وقوع یک حادثه نظم موجود را دچار تحولی اساسی می کند.در سطح پیرنگ بیرونی این رویداد مهمترین واقعه ی فیلم محسوب می شود.بعد از گام کاتالیزور تماشاگر مانند ماهی است که به قلاب نویسنده افتاده پس باید دلیل نویسنده یک قلاب بسیار خوب باشد.مهمترین ویژگی گام کاتالیزور اتفاقی است که با نیاز ناخودآگاه منظر قهرمان اصلی و جراحت پیش داستان ارتباط دارد.در سطح پیرنگ درونی گام کاتالیزور نقش گام زیرسازی در پیرنگ بیرونی دارد.

سوم:گام پیشروی
در سطح پیرنگ بیرونی باید به نتایج و عواقب گام کاتالیزور پرداخت.در این سطح معمولا اولین پیرنگ فرعی هم شروع می شود که تا قبل از گام شانزدهم یعنی نقطه ی اوج باید به پایان برسد.در سطح پیرنگ درونی ویژگی این گام افزایش ترس است.مکانیسم دفاعی قهرمان در مقابل این افزایش ترس تاکتیک انکار است.ویژگی دیگر این گام در سطح پیرنگ بیرونی سرگردانی تا قبل از نقطه عطف اول است.

چهارم:گام بحران
ویژگی اصلی این گام آمادگی قهرمان به کمک مشاور برای پذیرس مسولیت است.این آمادگی در قالب اطلاعات و آموزش به قهرمان صورت میگیرد.مک کی بحران را پیش بینی آمیخته با عدم اطمینان تعریف می کند.کلمه ی بحران در زبان آلمانی نقطه ی اوج بیماری است.پس از نقطه ی اوج یا وضعیت بیمار وخیم تر می شود و یا رو به بهبود می رود.حال پس از پیروزی و گذشتن از بحران قهرمان زنده می شود و دیگر نمی تواند همچون گذشته زندگی گند.این نقطه ی تغیر موقعیت قهرمان آغازیست برای ورود به گام بعدی.گام نقطه ی عطف.این گام همچنین به معنای عمیق شدن رابطه هاست.مثل عمیق شدن رابطه ی کلاریس و لکتر و یا کمک لوئیز به تلما برای اتخاذ تصمیمی مهم که آینده آن ها را شکل خواهد داد.

پنجم:گام نقطه ی عطف اول
بعد از این نقطه دیگر هیچ راه بازگشتی نیست و تنها یک گزینه جلوی روی قهرمان قرار دارد و آن حرکت روبه جلوست.در نقطه ی عطف رویدادی غیرمنتظره رخ می دهد که جهت ماجراهای فیلم را تغیر می دهد.نقطه ی عطف می تواند در قالب یک حادثه و یا اطلاعات رخ دهد.لیندا سینگر پنج ویژگی مهم را برای نقطه عطف قائل است:تغیر جهت داستان به سمت دیگر.تکرار سوال مرکزی.بالا رفتن خطر.پیش بردن ماجرای فیلم به طرف پرده ی دوم و گشودن میحیطی نو تا از زاویه ای تازه به ماجراهای فیلم نگاه کرد.مک کی چهار ویژگی را معتقد است:غافلگیری،کنجکاوی شدید،آگاهی و مسیرتازه.

ششم:گام زخم موقعیت
زخم سه معنای متفاوت دارد:یکی زخم گلوله و یا شمشیر.دیگری اشاره به جراحت پیش داستان قهرمان و سرانجام تجربه ی تحقیر و توهین است.این گام آغاز پرده ی دوم است.پرده ای که در آن به طرف خود قهرمان و شناخت دنیای درونی و نیازها،انگیزه ها و چرای های زندگی قهرمان داستان معطوف شود.به همین دلیل مهمترین اطلاعات داستانی که منطق حرکت شخصیت را نشان دهد در این پرده افشا می شود.

هفتم:گام تمرکز بر رابطه
توجه اصلی این گام معطوف به پیرنگ درونی و توجه به قلمرو احساسی فیلم.سه ویژگی مهم این گام:ماجراهای پی رنگ اصلی به پس زمینه رانده می شوند.برای قهرمان این فرصت ایجاد می شود که با دیدی متفاوت جهان را ببیند و سرانجام این سوال برای قهرمان ایجاد می شود که تا چه میزان و به چه کسی می تواند اعتماد کند و آیا در این اعتماد سربلند خواهد شد؟
در این گام افشای اطلاعات کمی از گذشته شخصیت ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

هشتم:گام هشدار
در این گام توسط یک کنش و یا دیالوگ یا ماجرا به قهرمان و همزمان تماشاگر هشدار داده می شود که داستان اصلی را فراموش نکند.توجه هات باز به پیرنگ بیرونی معطوف می شود.

نهم:گام تکامل و رشد رابطه ی قهرمان اصلی
در سطح پیرنگ بیرونی این گام مربوط به رشد ربطه ی قهرمان و آمادگی برای رسیدن به نقطه ی اوج در رابطه ی عشقی است.و در سطح پیرنگ درونی به مانند آمادگی روحی و درونی برای پذیرش خظرات گام نقطه ی میانی ست.ماجراهای فرعی یا به پیشبرد پیرنگ اصلی کمک می کنند و یا به پیچیده تر شدن آن.

دهم:گام نقطه ی میانی
پرده ی دوم شامل گره افکنی و گشایش است.
ماجراهای فیلم در این گام خط موج جدیدی خواهد گرفت که در آن قهرمان با بزرگترین بحران زندگی اش مواجه می شود.نقطه ی میانی خود از دو مرحله ی بحران و نقطه عطف ساخته شده.در گام بحران در سطح پیرنگ درونی قهرمان دچار درماندگی می شود.قهرمان دچار یک مرگ ذهنی می شود که به دنبال آن دوباره متولد می شود.

یازدهم:گام اعماق
در این گام و در سطح پیرنگ بیرونی باید به عواقب و نتایج نقطه ی میانی پرداخت،و منظور از اعماق نشان دادن عواقب نقطه ی میانی است.در سطح پیرنگ درونی قهرمان دچار تحولی اساسی می شود که باید ثابت کند که تغیر کرده.

دوازدهم:گام قطبی شدن ارزش ها
در این گام پندار یا خیال واهی قهرمان در هم شکسته می شود.قهرمان ناامیدانه آخرین تلاش هایش را می کند که این تلاش حوادث را به طرف نقطه ی عطف دوم می برد.

سیزدهم:گام نقطه عطف دوم
همان ویژگی های نقطه عطف اول در رابطه با این گام هم وجود دارد اما از نظر تئوری گام به گام مهمترین ویژگی این گام عکس العمل قهرمان داستان در قبال قطبی شدن ارزش هاست.اما ویژگی هایی که مختص این گام است عبارتند از:
معامله قهرمان برای یافتن راه حل سوال مطرح شده در گام کاتالیزور.ماموریتش تمام نشده اما زمان رو به انتهاست(افزایش تعلیق).قهرمان داستان باید روی هدف اصلی اش متمرکز شود و قهرمان تکلیفش را در مقابل دو ارزش متضاد مشخص کند.

چهاردهم:گام آرامش قبل از توفان
بطن دراماتیک در سطح پیرنگ بیرونی در پرده ی سوم" نتایج تصمیم قهرمان" و در سطح پیرنگ درونی "اثبات تغیر" است.در این گام وزن ماجرا از پیرنگ اصلی به سمت پیرنگ فرعی تغیر می کند و باید به پیرنگ فرعی پاسخ داده شود تا در گام بعدی توجه به پرسش اصلی داستان معطوف شود.

پانزدهم:گام فاجعه
ویژگی مهم این گام در سطح پیرنگ بیرونی طرح مجدد سوال مرکزی فیلم در گام کاتالیزور است و ویژگی بعد عکس العمل و پاتک ضد قهرمان به اهداف قهرمان است.در این گام همه چیز تمام شده فرض می شود(همه چیز از دست رفته).از ویژگی های مهم این گام فشرده شدن زمان است.صحنه های کوتاه همراه با موانع بزرگ جهت افزایش تعلیق داستان.

شانزدهم:گام نقطه ی اوج
سید فیلد و سیگر این گام را تحت عنوان گره گشایی معرفی می کند.گره گشایی از سوالات بی جواب.اما مک کی نقطه اوج را به بزرگترین و اصلی ترین قسمت هر داستان تشبیه می کند.
در تئوری گام به گام نقطه ی اوج بیانگر نگاه نویسنده به موضوع فیلم است.این گام در اکثر مواقع انتخاب بین مرگ و زندگی است.دوئل مشهور در فیلم های وسترن در این گام انجام می شود.
در سطح پیرنگ درونی روز رهایی از ترس است.

هفدهم:گام جمع بندی
گام آخر نتیجه ی نقطه ی اوج داستان است.

توجه:برای مطالعه دقیق همراه با جزئیات این تئوری به کتاب "تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی از شاهپور شهبازی از انتشارات نشر چشمه" مراجعه گردد.75





نوع مطلب : معرفی و نقد و بررسی کتاب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 19 فروردین 1397 02:50 قبل از ظهر

Perfectly voiced indeed. !
how to purchase cialis on line cialis 20mg preis cf weblink price cialis wow cialis tadalafil 100mg cialis 20 mg best price cost of cialis per pill enter site natural cialis cialis online nederland tadalafilo cialis without a doctor's prescription
جمعه 17 آذر 1396 07:33 بعد از ظهر
If some one needs to be updated with newest technologies therefore he must be visit this web page and be up to date everyday.
شنبه 8 مهر 1396 08:12 بعد از ظهر
ممنون از وبلاگ خوبتون
شنبه 1 مهر 1396 09:20 بعد از ظهر
I am extremely inspired along with your writing skills as smartly as with the
format for your weblog. Is that this a paid subject matter or did you customize it
yourself? Anyway keep up the nice high quality writing, it
is uncommon to peer a nice weblog like this one today..
یکشنبه 26 شهریور 1396 08:32 بعد از ظهر
Hello, i feel that i noticed you visited my site so i came to go back
the favor?.I'm attempting to in finding things to improve my web site!I assume its good
enough to use some of your concepts!!
شنبه 18 شهریور 1396 03:54 قبل از ظهر
Hello, i think that i saw you visited my website thus i came
to return the favor?.I am trying to to find things to enhance my web site!I assume its
ok to make use of a few of your ideas!!
یکشنبه 15 مرداد 1396 12:36 قبل از ظهر
I'm gone to tell my little brother, that he
should also pay a visit this weblog on regular basis to take updated from hottest news update.
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:17 بعد از ظهر
When someone writes an article he/she keeps the thought of a user in his/her
brain that how a user can be aware of it. Therefore that's why this piece
of writing is great. Thanks!
دوشنبه 9 مرداد 1396 03:19 بعد از ظهر
Thanks very interesting blog!
یکشنبه 8 مرداد 1396 01:56 قبل از ظهر
It's not my first time to pay a visit this site, i am browsing this web site dailly and obtain pleasant facts from here all the time.
پنجشنبه 5 مرداد 1396 01:50 بعد از ظهر
Magnificent goods from you, man. I have take
note your stuff previous to and you're just too great.
I actually like what you have obtained right here, certainly like what you're saying and the way in which through which you
are saying it. You make it entertaining and you still
care for to stay it smart. I can't wait to read much
more from you. This is really a tremendous web site.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:16 قبل از ظهر
I do not know whether it's just me or if everybody else encountering issues with your blog.

It seems like some of the text within your content are running off the screen. Can somebody else please comment
and let me know if this is happening to them as well?
This could be a issue with my browser because I've had this happen before.
Cheers
شنبه 2 اردیبهشت 1396 07:36 قبل از ظهر
I'm not sure where you are getting your info, but
good topic. I needs to spend some time learning much more
or understanding more. Thanks for magnificent info I was looking for this information for my mission.
شنبه 2 اردیبهشت 1396 07:13 قبل از ظهر
great publish, very informative. I wonder why the other specialists of this sector do not notice this.

You must continue your writing. I'm confident, you have a huge readers' base already!
سه شنبه 22 فروردین 1396 12:46 بعد از ظهر
If some one wishes to be updated with most up-to-date technologies afterward he must be pay a visit this site and be up to date
daily.
سه شنبه 15 فروردین 1396 04:39 بعد از ظهر
Wow, this article is good, my sister is analyzing these kinds of things,
so I am going to inform her.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر